Kniha Total Recall: Arnold Schwarzenegger

od autora: | 13. januára 2016

Recenzia knihy Total Recall

kniha-total-recall-arnold-schwarzeneggerOdkedy som prečítal túto knihu chcem som k nej napísať článok, no moje slová by vystihovali recenziu od používateľa z ČSFD psycholog83, ktorému patrí vďaka za tento článok :-). V knihe Total Recall (kniha vzhľadom na svoj názov nemá nič spoločné s filmom Total Recall, kde si zahral hlavnú postavu) Arnold chronologicky popisuje svoj životný príbeh (preto je kniha písaná v prvej osobe) od detstva prežívaného v Rakúsku až po súčasnosť žijúcu v Amerike. Kniha je vo svojich viac ako 600 stranách obsahovo rozdelená na 3 celky Schwarzeneggerovho života:

• Kulturistiku
  • Film/Hollywood
  • Politiku (jeho obdobie guvernéra Kalifornie)

Ako som už spomenul, čitateľ sa sprvu oboznamuje s detstvom tejto žijúcej legendy a skutočne je zaujímavé bližšie spoznávať to v akých pomeroch Arnold vyrastal. Niekto by si mohol myslieť, že pochádza zo zámožnej rodiny, ktorá mu pomohla presadiť sa vo svete, ale opak je pravdou. Chudoba a skromnosť sprevádzali Schwarzeneggera počas celého detstva a ako sám píše, tento fakt bol jedným z hnacích motorov ktoré ho posúvali dopredu. Otvorene popisuje mnohé spomienky ako napr. to, že kúpanie v jeho rodine prebiehalo tak, že v nádobe s vodou sa prv okúpali rodičia a až po nich sa v tej istej vode okúpal jeho starší brat a následne Arnold. Približuje svoje prvé kroky pri spoznávaní posilňovania, jeho prvotné detské túžby a sny stať sa šampiónom v kulturistike a filmovou hviezdou.

Mňa samého prekvapilo, že už ako dieťa mal jasnú víziu stať sa hercom. Vždy som si myslel, že ponuky hrať vo filmoch prišli do jeho života spontánne až vzhľadom na úspech v kulturistike a že o kariére herca sprvu nikdy ani neuvažoval. Je až neuveriteľné čítať čo všetko dosiahol. Vo svete kulturistiky sa stal doslova pojmom a vo svojej dobe nebola na svete žiadna osoba ktorá by ho dokázala zosadiť z piedestálu šampióna. Vyhrával súťaž za súťažou pričom zároveň podnikal, náročne rozbiehal filmovú kariéru a deň čo deň (ako sám píše) s chuťou nasával nové životné zážitky. Pri čítaní knihy som mal pocit, že Schwarzeneggerov deň nemá 24 hodín, ale 48 hodín. V knihe vykresľuje mnohé zákulisné detaily či už zo športových súťaží, alebo zo sveta filmu. Bolo obdivuhodné čítať aké vplyvné kontakty tento sprvu chudobný chlapec z Rakúska svojim úsilím nadobúdal, pričom sa “vplyvným kontaktom“ nakoniec stal i on sám.

Kulturista, Filmová hviezda, Guvernátor, Späť k filmom

Mňa osobne z celej knihy najviac zaujímala pasáž venovaná filmom. Arnold v knihe nezabudne spomenúť ani jeden zo svojich filmov. Niektorým sa venuje iba okrajovo, ale iné rozoberá aj na desiatich stranách. Páčilo sa mi, že svoje filmy v skratke prezentuje aj obsahovo. Preto ak nejaký čitateľ nepozná jeho filmografiu tak sa dejovo “nestratí“, lebo kniha filmy šikovne predstavuje. Ku každému filmu spomenie nejakú zaujímavosť a svoj názor prečo film dobre zarobil, alebo prečo film nezarobil tak ako sa očakávalo. Zákulisie príprav legendárnych snímkou ako Conan, či Terminátor sú rozpísané obšírne a neskutočne pútavo. Schwarzenegger popisuje svoje prvé stretnutie s režisérom Jimom Cameronom, ich prvý rozhovor, to ako vznikala nesmrteľná veta: “I´ll be back!“, taktiež spomína Sylvestra Stalloneho a ich vzájomnú rivalitu a skutočné nepriateľstvo ktoré medzi nimi isté obdobie panovalo… a mnohé iné zaujímavosti. Okrem iného popisuje svoje podnikanie okolo sieti reštaurácii “Planet Hollywood“, dvoj-násobnú operáciu srdca, manželstvo a dokonca je jedna kapitola venovaná i jeho nevere v ktorej úprimne prejavuje svoju ľútosť. Kniha taktiež obsahuje peknú kôpku fotografii z Arnoldovho súkromného archívu, ktoré slúžia ako sprievodný materiál k napísanému textu.

kniha-total-recall-encyklopedie-kulturistiky-arnold-schwarzenegger

Total Recal a Encyklopedie moderní kulturistiky

Kniha “Total Recall“ ma nesklamala vôbec, dokonca aj kapitola venovaná politike nepôsobila nudne a odradzujúco. Bola v rámci možností napísaná svižne a zaujímavo. Vďaka tejto knihe som sa dozvedel mnohé informácie zo života Arnolda Schwarzeneggera, ktoré by som na internete alebo v iných zdrojoch hľadal márne. Odporúčam ju každému koho zaujíma táto výnimočná osobnosť.